2 Eylül 2008 Salı

Borges Okumaları


Sevgili Fikir yongacıları,
Oda Sanat Vakfı olarak dört aylık bir aradan sonra Amsterdam’da (ve Rotterdam) gerçekleştireceğimiz filokafe-fikir yongalama buluşmalarının hazırlıkları tamamlanmış durumdadır. İlk olarak Borges’in benzersiz öykülerindeki felsefe tozlarını silkelemeye karar verdik. İki haftada birlik buluşmalarımız için Amsterdam’da yer aramaktayız. Çok yakında sizlere yer ve tarih bildireceğim.
Fikir Yongalama kulübümüz çağdaş düşünürlerin eserlerini yorumlama ve üzerine konuşma toplantılarının yanı sıra güçlü okumayı (power reading) da başlatıyor. Dünyaca ünlü grift kurgulu öyküler birlikte okunuyor ve toplu halde yorumlanıyor. Bu toplamda benim öyküyü ele alış yöntemim etkili oluyor. Bir çeşit şerhçi olarak rol alıyorum. Diğer arkadaşların fikirleri de birleşince öykü çok derinliğine kavranmış oluyor. Zamanımızdaki alışılagelmiş zamansızlıkta bir iki saatin içine bu tür yoğunluklar sıkıştırmak bayağı bir lüks oluyor. Lüksü esas anlamı olan aydınlanma anlamına kullanıyorum.

Katılımcılar iki türlü katkıda bulunabilirler. Aktif katkı:Metinleri önceden okumak. Bazı terimleri, olayları, meseleleri önceden araştırıp not etmek. Pasif katkı: Okuma sırasında çağrışımlara açık durmak ve not almakla yetinmek.

Amsterdam bölgesi Fikir Yongalama Kulübü için seçilen ilk öykü: Tlön, Uqbar, Orbis, Tertius’tür. Bu maili ilgileneceğini düşündüğünüz kimselere iletebilirsiniz.

http://aegis.ateneo.net/fted/tlontext.htm

http://interglacial.com/~sburke/pub/Borges_-_Tlon,_Uqbar,_Orbis_Tertius.html

Fikir yongalama toplantılarında ileride çok çeşitli konulara yönelmeyi planlamış durumdayız. Güçlü okumada dünyanın en iyi öykülerini ele almanın yanı sıra John Gray, Slavoj Žižek, Noam Chomsky vb. gibi çağdaş düşünürlerin eserlerine de yer verilecektir.
Selamlar ve sevgiler.
Sadık Yemni

Notilus: Bizden mail almak istemeyenler bunu belirtilerse listeden sileriz. Sürekli sessiz kalıp, devamsızlık yapanlar kendiliğinden belirsizleşecekler.


NOT:Biraz ona kulak verelim şimdi.
Jorge Luis Borges (1899-1986)

Eğer yeniden başlayabilseydim yaşama,
İkincisinde daha çok hata yapardım.
Kusursuz olmaya çalışmaz, sırtüstü yatardım.
Neşeli olurdum, ilkinde olmadığım kadar.
Çok az şeyi ciddiyetle yapardım.
Temizlik sorun olmazdı aslında,
Daha çok riske girerdim,
Daha fazla seyahat ederdim,
Daha çok güneş doğuşunu izler,
Daha çok dağa tırmanır daha çok nehirde yüzerdim.
Görmediğim birçok yere giderdim,
Dondurma yerdim doyasıya ve daha az bezelye.
Gerçek sorunlarım olurdu hayali olanların yerine.
Yaşamın her anını gerçek ve verimli kılan insanlardandım ben.
Yeniden başlayabilseydim eğer,
Yalnız mutlu anlarım olurdu.
Farkında mısınız bilmem,
Yaşam budur zaten:
Anlar, sadece anlar, sizde anı yaşayın.
Hiçbir yere yanında termometre, su ,
Şemsiye ve paraşüt almadan gitmeyen insanlardandım ben.
Yeniden başlayabilseydim ilkbaharda pabuçlarımı fırlatır atardım.
Ve sonbahar bitene kadar yürürdüm çıplak ayaklarla.
Bilinmeyen yollar keşfeder, güzelin tadına varır,
Çocuklarla oynardım, bir şansım olsaydı, eğer.
Ama işte 85'indeyim ve biliyorum...

Ölüyorum...

Hiç yorum yok: